Vyrobte si kolo k nakousnutí: sweetbike

Chystáte se zbavit starého kola? Počkejte! Možná vám ještě poslouží jako originální dekorace zahrady nebo třeba i obýváku. Potřebovat budete špetku šikovnosti, trochu odvahy a tento návod;) 

Po hipsterském kole, na kterém můžete jezdit do školy, do práce nebo jen tak brázdit cyklostezky, jsem pro vás připravila další návod. Tentokrát se jedná o renovaci kola, které nebude pojízdné ale poslouží pouze jen jako dekorace. Zkrátka a dobře: kolo k sežrání;) Ideální využití najde takto zrenovované kolo na zahradě, před domem nebo na chalupě. Ale fantazii se meze nekladou a kolo si můžete zavěsit třeba i na stěnu obývacího pokoje jako designovku. Nebo si z kola udělejte poutavou reklamu pro váš byznys - jako to bylo v tomto případě!

DIY_kolo_dokorace_navod__na_aukroblog__

Kamarádka, která provozuje úžasnou cukrárnu s trefným názvem Sweetbar mě oslovila, abych vyrobila Sweetbike pro její Sweetbar. Jinými slovy, abych zrenovovala starší kola jako poutač před její prodejnu. Měla jsem úplně volnou ruku a tak jsem si mohla dovolit trošku zaexperimentovat. Jedinou věc, kterou jsem ponechala na majitelce cukrárny, byla volba barvy. Přeci jenom bych se nemusela trefit do vkusu a představy o konečném výsledku.

Experiment

Experiment tkvěl v tom, že jsem pro vás mohla vyzkoušet dvě možné metody barvení kol. První barvení proběhlo klasicky komaxitem (detailněji jsem o něm psala na Aukroblogu tady) a druhé barvení kola bylo provedeno obyčejným barevným lakem ve spreji. Ten zakoupíte v každém hobby marketu nebo jiné prodejně pro kutily zhruba od 200 korun. Upřímně: k lakování kola sprejem mě dovedlo zjištění, že některé odstíny RAL vzorníku komaxitu nepatří mezi cenově výhodné oproti barvám základním. Každá metoda má svá pro i proti, jak uvidíte. Tak jdeme na to.

Kde vzít kolo?

Když má kolo sloužit jen jako dekorace a neplánujete na něj jezdit, klidně se poohlídněte po výkupnách kovového šrotu nebo na Aukru. Lidé se často zbavují nashromážděného haraburdí ze sklepů, garáží a často vyhazují i věci, které pro ně nemají žádnou hodnotu a pro jiné mohou znamenat hotový poklad! Třeba nedávno jsem zahlédla chlapíka, který si to mašíroval do šrotu s plně naloženým vozíkem takovýchto kol. BARBARSTVÍÍÍ! Ale chápu asi potřeboval na pifko;) Dokonce vám postačí i samotný rám kola.

stara_kola_velky_vyber_na_aukro

Já jsem měla pro experiment vybrané tyto dvě kola

Než se pustíte do barvení

Čemu se určitě nevyhnete, a to u obou způsobů barvení, je kompletní rozebrání kola, zbavení kola všech plastových a gumových částí (od gripů řídítek, sedla, lanek až po světla, duše a pláště) a návštěvě velkoplošné práškové lakovny kde vám kolo otrýskají a pozinkují.
Možná se ptáte, proč kolo, které jsme se rozhodli jen opatřit barevným sprejem vystavovat procesu trýskání a zinkování? Je to z toho důvodu, že kolo v původním stavu nemusí být ideálně čisté. Většinou je na něm spousta nálepek, mazu, prachu a lak na takový povrch nemusí vůbec rovnoměrně přilnout nebo dokonce vydržet delší dobu. Pozinkováním si zajistíte déle trvající a lépe držící nátěr bez koroze.

Mentolové kolo metodou komaxitování 

Na prvním pánském kole jsem použila metodu komaxitování. Kolo bylo rozebráno, otrýskáno, pozinkováno a nakomaxitováno na vybraný odstín. Odstrojené plastové a gumové části kola jsem dodatečně opatřila bílým lakem ve spreji. Ať to ladí:)

navod_jak_na_renovaci_stareho_kola_najdete_na_aukroblog

Růžové kolo metodou lakování

schnuti_kola_muze_trvat_i_nekolik_hodin_navod_na_aukroblogNa dámské kolo si Tereza vybrala barvu s odstínem RAL 3017 podle nabízeného vzorníku. Komaxitování tímto odstínem by bylo však nad sjednaný rozpočet a proto byla zvolena jiná varianta barvení: lakování. Kolo bylo ostrojeno a připraveno na lakování stejně jako v případě pánského kola. Teprve po procesu otrýskání a pozinkování přišel na řadu nákup laků. Na takové kolo počítejte 1-2 balení.

Jen drobná rada: Kolo na lakování je dobré pověsit na háček nebo špagát, bude se vám lépe pracovat a všechny věci kolem, které nestojíte mít barevné zakrýt sáčkem nebo igelitem;) Připravte se na to, že schnutí laku je i několik hodin.

Na závěr obě takto nabarvené kola sestrojíte dohromady a můžete zdobit dle libosti.

Výsledek experimentu: komaxitování vs lakování

Výhoda volby komaxitování kola je v tom, že se o něj prakticky nemusíte starat. Kolo odstrojíte, odevzdáte lakovně a po dokončení vyzvednete. Další výhodou je kvalitní nátěr, u kterého si můžete být jisti, že vydrží drsnější povětrnostní vlivy a zvládne i neopatrné zacházení. Nevýhodou je omezená barevná škála, kterou disponuje standardně nabízený RAL vzorník. Takže, když si vymyslíte zlaté kolo, máte smůlu, protože taková barva ve standardní nabídce není. Nebo si můžete připlatit, ale bude vás to stát pěkný balík.

DIY_kolo_dokorace_navod_na_aukroblog

Renovované kolo metodou komaxitování

Jako jedinou výhodu volby lakování vidím to, že si kolo můžete nabarvit třeba právě na zlatou barvu. Na prodejních pultech obchodů naleznete širokou nabídku barev. Od matu, lesku až po metalické odstíny. Barva však není odolná vůči drobným oděrkám, a ty je tak potřeba neustále retušovat. Dalším mínusem jsou hodiny práce spojené s lakováním. V každém případě doporučuji tuhle metodu alespoň vyzkoušet. Práce s lakem je určitě zajímavá zkušenost!

DIY_kolo_dokorace_navod__na_aukroblog

Renovované kolo metodou lakování

Tak vzhůru do toho! Je to hračka;)

1 Hvězda2 Hvězdy3 Hvězdy4 Hvězdy5 Hvězd (1 hlasů, průměr: 4,00 z celkem 5 hlasů)
Loading...