Zrenovujte si staré kolo (návod nejen pro hipstery)

Taky byste chtěli stylové městské kolo a nechce se vám za něj utrácet? Zrenovujte si nějaké starší. Když budete šikovní, bude jako nové a navíc naprosto originální. Žádný univerzální návod neexistuje, třeba vás inspiruje moje cesta za "novým" kolem. 

1. Hledejte kolo s příběhem. Kde?

Tak kde začít… Ze všeho nejdřív si obstarejte kolo, které byste si chtěli zrenovovat. Pátrání můžete začít v kůlně nebo ve sklepě, kde můžete narazit buď na kolo nebo rám - ten se bude taky hodit. Pokud jste z města „paneláků“ doporučuji obhlédnout internet. Spousty  starších kol najdete na Aukru. Kromě jiných je tam prodává i organizace Kola pro Afriku, která výtěžek z prodaných kol věnuje stejnojmennému projektu, který má pomoci Gambijským dětem zdarma získat kolo na přepravu třeba do školy.

Nebo se poptejte známých. Já si kolo sehnala od Filipa, klučiny z Ostravy, který stará kola shromažďuje a daruje za "lajky" na svém facebookovém profilu Kola pro Ostravu nebo i za symbolickou cenu prodává. Telefonicky jsem si domluvila schůzku, abych si kolo mohla vybrat. Ale v té zaplavě kol to moc nešlo. 🙂 Upoutalo mě kolo, na kterém Filip zrovna přijel - možná to bylo jmelím, které měl v košíku kola pro svou dívku. Plácli jsme si, a jak jsem se ještě dozvěděla, historie kola je ještě složitější - kolo Filip "vybártroval" po cestě z práce s jedním milovníkem chmele za jednu čepovanou dvanáctku. 🙂

IMG_9638

2. Lakování kola se nejspíš nevyhnete. Tak ho aspoň svěřte profíkům

Kolo je doma a teď co s ním? Záleží v jakém stavu vaše kolo je. V mém případě bohatě stačilo kolo oprášit, odmastit a dofoukat duše. Ale já si představovala něco víc. Něco originálního a stylového. Bylo mi jasné, že kolo bude potřebovat novou barvu. Ideální je metoda zvaná "komaxitování" (= práškové lakování).

Než se do toho pustíte, musíte kolo rozebrat do posledního šroubku a rozdělit na součásti, které chcete nechat nabarvit a na části, které si chcete ponechat popř. vyměnit za nové. Doporučuji nevyhazovat žádné součástky, dokud nebude kolo složené. 😉 Upozorňuji, že komaxitovat nelze plast a gumu, a proto se také říká, že kolo musí být tzv. nahé. Jinak řečeno: gripy na řídítkách, sedlo, pláště, světla a lanka, určitě sundejte!

renovace_kol_navod_na_aukroblog

V následujícím kroku si vyhledejte a vyberte nejbližší velkoplošnou práškovou lakovnu. Zvolte si barvu RAL podle nabízeného vzorníku a objednejte lakování. Počítejte s částkou od 300 - 1 000 Kč.

Lakovna vám práci usnadní, protože součástky na lakování není potřeba už nijak čistit. O vše se postarají způsobem zvaným "otryskávání" (zbavení nečistot a mastnoty). Dále vám kolo pozinkují, díky čemuž kolo získá novou zdravou kovovou vrstvu a teprve poté lakují. Lak se zapéká v peci při cca 240°C, a proto nelze komaxivat plastové či gumové části kola.

4. Vyměňte, co je potřeba aneb na detailech záleží

Mezitím, co bude vaše kolo na "ozdravné kúře" v lakovně, dokupte si nové součástky a komponenty. Na mém kole zůstalo původní jen kožené sedlo a kryt na řetěz. Jinak všechno včetně řídítek, gripů, zvonku, středu kola, řetězu, klik, pedálů, ráfků, výpletu, duší i plášťů jsem vyměnila za nové. Hodně mi s tím pomohl Štěpán, klučina z Ostravy, který se renovacemi kol vyloženě zabývá.

444

5. Zbývá už jen zkompletování

Po vyzvednutí rámu kola z lakovny a nákupu všech komponentů jsem všechny věci zavezla Štěpánovi, který se postaral o zkompletování včetně nákupu všech potřebných věcí. Protože, popravdě, jsem holka a prd tomu rozumím. 😉

IMG_9637

5. A můžete vyjet!

Ještě to celé shrnu:
1. Sežeňte si kolo (s příběhem ;))
2. Rozeberte do šroubků
3. Rozdělte na části určené k barvení, k výměně nebo očištění
4. Vyberte si barvu podle RAL vzorníku
5. Objednejte si služby lakovny
6. Postarejte se o nákup a náhradu komponentů, které chcete vyměnit
7. Vyzvedněte si kolo z lakovny
8. Sestrojte dohromady nově nalakovaný rám a zbytek komponentů
9. Hotovo 🙂

renovace_kol_navod_na_aukroblog_

 

1 Hvězda2 Hvězdy3 Hvězdy4 Hvězdy5 Hvězd (3 hlasů, průměr: 3,67 z celkem 5 hlasů)
Loading...