Oprava veterána: Jak na renovaci starého auta?

Vlastníte oprýskaného veterána nebo přemýšlíte o jeho koupi a renovaci? Milovníci starých plechů se shodují, že jde o srdeční záležitost, ale také o časově a finančně náročný koníček. Investice se vám však vrátí, hodnota zachovaných či renovovaných veteránů totiž stále roste.

Veterán, nebo prostě staré auto?

Oficiálním veteránem je vozidlo, které bylo vyrobeno před více než 30 lety a zároveň prošlo ověřovacím postupem klubové a krajské komise. Více informací o procesu testování se dozvíte na webu Federace klubů historických vozidel ČR.

Renovaci však samozřejmě můžete provést i u staršího auta, které status veterána nezískalo. Ať už chcete zachránit své první auto po letech v garáži, nebo historické vozidlo po dědečkovi, budou se vám hodit naše tipy.

Oprava veterána svépomocí zabere mnoho času

Odježděná léta se na automobil otisknou nejen formou škrábanců, ale také v podobě únavy materiálu či poškozeného mechanismu. U vysoce ceněných vozidel (ať už z materiálního, nebo citového hlediska) zvažte odbornou renovaci profesionálními autoservisy, které se na tento typ vozidel zaměřují. Vyhnete se tak nechtěnému poškození neodborným zásahem a ušetříte spoustu času.

Foto: EgorVikhrev, Unsplash

Jestliže se chcete do oprav veterána pustit sami, snažte se o co nejšetrnější postup a nejpůvodnější vybavení. Sehnat náhradní díly pro dříve běžné starší auto většinou není problém (na Aukro.cz naleznete v kategorii náhradních dílů pro osobní vozidla přes 100 000 nabídek pro různé modely), v případě historických veteránů se díly shání poněkud hůře. Nemůžete veteránský díl nikde najít? V takovém případě vám pomohou na specializovaných burzách a akcích klubů historických vozidel.

Na co si dát pozor při renovaci veteránů a starších vozů

Vozidla s několika pomyslnými křížky vyžadují podobné typy oprav, nejspíše se také nevyhnete shánění náhradních dílů pro veterána či renovovaný starší vůz.

Problémové odstranění koroze a oprava karoserie

Zbavit automobil rzi na karoserii je jednou ze základních renovačních prací. Ne pro všechny starší karoserie jsou ale vhodné moderní postupy a chemikálie – někdy mohou kov dokonce ještě více poničit. Zároveň musíte rez odstranit opravdu dokonale, aby nedocházelo k jeho rozšiřování pod vrstvou nového laku. Koroze má poměrně rychlý průběh, proto byste ji měli řešit co nejdříve.

Důlky, promáčkliny a další deformity vyrovnejte a nový lak rozleštěte. Vyčistěte také světlomety a všechna skla z obou stran.

Zpuchření gumových těsnění a doplňků

Pryžová těsnění dveří a další gumové součásti automobilu bývají vystaveny silnému svitu slunce, výkyvům teplot, vlhkosti i mechanickému opotřebení. Není proto divu, že mají jen omezenou životnost. Na počátku renovace byste měli vyměnit zejména těsnění dveří – při nedokonalém utěsnění může zatékat voda do prahů a způsobit tak šíření rzi. Oprava je poměrně rychlá, nezatíží vaši peněženku a ušetří vám do budoucna mnoho problémů.

Motor, převodovka a další strojní součásti

Starší motory se od těch moderních v mnohém liší. Bývají sestaveny z méně odolných materiálů a mívají i odlišnou konstrukci. Některé díly seženete jen těžko, proto se připravte na nutnost výroby součástek na míru a jejich nahrazení dostupnými alternativami. Opravy motorů u veteránů bývají zdlouhavé a nákladné, pokud si nebudete vědět rady, raději se obraťte na profesionály.

Foto: Foundry Co, Pixabay

Interiér

Poškozené sedačky či roztržené čalounění si žádají hloubkové vyčištění a případně renovaci potahu. Dopřejte očistu také všem ostatním součástem interiéru, používejte však jen přípravky přímo určené pro daný typ povrchu (kůže, textil, případně plast u „novějších“ aut). Pokud vozidlo stálo dlouhý čas v garáži nebo jste si jej čerstvě zakoupili, není od věci nechat interiér vydezinfikovat v autoservisu. Neodvratně poničené sedačky lze přečalounit, budou pak vypadat jako nové.

Plechové lásky z minulého století

Oficiální veteráni i starší automobily mohou být stále pýchou svých majitelů. Za nablýskaným lakem a dokonalým interiérem je však mnoho hodin práce, spousty zádrhelů, nekonečné čekání na správné náhradní díly či konzultování s odborníky a dalšími fanoušky historického motorismu. Zároveň jde o velkého koníčka, do kterého musíte vložit své srdce i volný čas. Jednoho dne však bude renovace u konce a vy si budete moci užívat staronového žihadla, které všechny uchvátí.

1 Hvězda2 Hvězdy3 Hvězdy4 Hvězdy5 Hvězd (2 hlasů, průměr: 5,00 z celkem 5 hlasů)
Loading...