Jak legendární Jawa Pérák dobyl svět

Oblé tvary, stylový vzhled a typické “bublání” rybinových výfuků dvoutaktního motoru, to jsou motocykly Jawa. Československý fenomén Jawa má za sebou trnitou a obdivuhodnou historii, která si rozhodně zaslouží pozornost. Příběh Péráka je příběh odvahy a velkého odhodlání, které se vyplatilo. Vznikla tak líbivá, lehká, spolehlivá a univerzální motorka, která je snem mnoha sběratelů a veteránistů.

Konstruktér František Janeček

Československou firmu na výrobu motocyklů založil v roce 1929 český konstruktér, vynálezce a průmyslník František Janeček. Ale vezmeme to pěkně popořadě. František Janeček se narodil v roce 1878 ve vesnici Klášter nad Dědinou, v obci Ledce, nedaleko Hradce Králové. Právě v Janečkově rodišti se každoročně pořádá sraz motocyklů značky Jawa a všech vášnivých veteránistů. Janeček vystudoval Vysokou školu technickou v Berlíně, obor elektrotechnika. V pouhých dvaceti letech byl přijat jako konstruktér, firmou Schuckert a spol., do Kolbenových továren v Praze ve Vysočanech. O pár let později dohlížel v Nizozemí na výstavbu továrny na dynamoelektrické stroje a jako většina místních i Janeček jezdil do práce na kole. Pobyt v Nizozemí mu přinesl nejen nové pracovní zkušenosti, ale i lásku s Johannou Carolinou Strick van Linschoten, kterou si krátce po seznámení vzal za ženu. Málokdo možná ví, že se Janeček natolik naučil rodný jazyk Nizozemců, že pak v Čechách působil jako přísežný tlumočník.

Zbrojovka 

Janeček si v roce 1908 založil na dnešním Masarykově nábřeží strojní laboratoř, ve které využil zkušenosti nasbírané během svých cest po továrnách v Anglii, Belgii a Nizozemí. Rozvoj laboratoře ale zbrzdila první světová válka, kdy Janeček musel narukovat. Už v roce 1915 se ale vrátil do Prahy, kde byl tragický nedostatek kvalifikovaných odborníků, a to převážně ve zbrojním průmyslu. Janeček tak využil svůj talent a vzdělání, díky kterému se dostal do konstrukčního oddělení firmy Breitfeld, Daněk a spol. Mezi jeho vynálezy patří například odstředivý vrhač min anebo nárazový ruční granát. V roce 1918, po vzniku První republiky, objednala Československá armáda značné množství Janečkových granátů. Díky penězům z prodeje mohl Janeček obnovit svou strojní laboratoř, která se specializovala především na výrobu nástrojů a nářadí. Podniku se dařilo, i proto si Janeček mohl dovolit koupit pozemky v Týnci nad Sázavou a rozšířit tak své provozovny, které do té doby sídlily v Praze na Pankráci.

František Janeček a Wanderer – JAWA

Pro výrobu motocyklů se Janček rozhodl pod vlivem nejen svého syna, který nějakou dobu pracoval pro německou společnost Wanderer, ale i kvůli situaci a nejistotě zakázek, kdy vojenská správa oznámila, že s odběrem kulometů končí. Firma Wanderer tehdy končila se svou výrobou motocyklů a automobilů, a tak byla ochotna prodat nejen licenci, ale i výrobní stroje, které od nich Janeček zakoupil. Tak vznikla “našelegendární JawaJaneček Wanderer.

Utajená konstrukce motocyklu

Jawa 250/11 Pérák se tajně rodil za doby temna, během druhé světové války. Důvod byl jasný, aby se mohla udržet továrna se stovkami zaměstnanců při životě, potřebovala nový typ motocyklu, který by uvedla na trh ihned po skončení války. Je pozoruhodné, s jakým odhodláním pracovali všichni zaměstnanci továrny v čele s ředitelem Jaroslavem Freiem, který po smrti Janečka, v roce 1941, vedl továrnu. Stovkám dříčů a pochopitelně i Freiovi hrozilo v lepším případě vězení, kdyby nacisté zjistili, že v okupované továrně vzniká nový typ motocyklu. Nikdo nepolevil, nikdo tajemství neprozradil a práce na Péráku zůstala úspěšně utajena až do konce války. Navíc jim dokonce sami nacisté motocykl “testovali” aniž by o tom věděli, když stroje s prvky nově vyvíjeného motocyklu používali.

Jak vznikl název Pérák?

Pérák, český superhrdina, je fiktivní postava z doby okupace během druhé světové války. Pérák statečně bojoval proti okupantům, a díky svým pružinám na nohách údajně dokázal přeskočit nejen celé ulice, ale i Vltavu. Asi už vám je název Jawy 250/11 jasný. Stejně jako Pérák i Jawa Pérák měl jako náš první sériově vyráběný motocykl odpružená zadní kola a svým ilegálním vývojem “bojoval” proti nacistům.

Rok 1946 a úspěch Péráka na pařížském autosalonu

Po skončení války bylo potřeba Péráka představit široké veřejnosti a světu. Protože ambice vkládané do této motorky byly velké, nevynechal Jaroslav Frei sebemenší možnost prezentace Jawy Péráka na světových autosalonech a výstavách. Významná událost, na které byl Pérák prezentován, byl 33. ročník pařížského autosalonu v říjnu roku 1946. Lehký motocykl s benzínovým dvoudobým motorem o objemu 248,5 ccm a moderním, líbivým vzhledem si právem vysloužil zlatou medaili, udělenou autosalonem za konstrukci a design.

Kývačka, Panelka, Pařez a 500 OHC 

Po únoru v roce 1948 bylo komunisty rozhodnuto, že se sloučí dva největší rivalové Jawa a ČZ a vznikne takzvaná Jednotná řada. V této produkci vznikly oblíbené dvoutaktní “kejvačky” s typicky červenoujawáckou” barvou a zlatými linkami. Dalším rozšířeným a oblíbeným modelem byly “panelky”, což jsou více méně zmodernizované kývačky. Takto fabrika fungovala až do roku 1960, kdy došlo k opětovnému rozdělení Jawy a ČZ. Ryze “čezeťácký” je například dvoumístný skútr s přezdívkou “prase”. Jawa sama pokračovala ve výrobě dalších typů a modelů, a samozřejmě i oblíbených "dvěstěpadesátek" a "třistapadesátek", které jsou vyhledávané nejen mezi milovníky starých veteránů, ale v posledních letech jsou diskutovaným tématem i jako dobrá investice

1 Hvězda2 Hvězdy3 Hvězdy4 Hvězdy5 Hvězd (3 hlasů, průměr: 5,00 z celkem 5 hlasů)
Loading...