Jak často měnit palivový filtr?

Palivový filtr chrání motor před usazeninami z benzínu či nafty. Jeho správná funkce je pro auto zásadní – filtr zanesený nečistotami způsobuje pokles výkonnosti motoru a může jej vážně poškodit. Jak poznáte, že je ten správný čas vyměnit palivový filtr?

Palivový filtr chrání motor

Palivový filtr by nebyl potřeba, kdyby bylo palivo dokonale čisté. To je však nemožné, do benzínu i nafty se dostávají nečistoty při výrobě, transportu, skladování i tankování do nádrže. Protoje potřeba palivo před vstříknutím do motoru přefiltrovat nejen od nečistot, ale také od zkondenzované vody. Palivový filtr zachytí nečistoty o velikosti od 5 do 10 mikrometrů (0,005 až 0,01 mm).

Palivový filtr má obvykle tvar válce s vyměnitelnou vložkou. Bývá vyroben z plastu nebo kovu. U benzínových motorů jej najdete přímo ve vedení, u dieselových je pak většinou připevněn na straně, aby byl snáze dostupný při výměně. Dieselové motory jsou totiž náchylnější k poškození nečistotami, a tak je u nich potřeba měnit palivový filtr častěji.

Foto: jpj2000nl, Pixabay

Známky zaneseného palivového filtru

Starý a zanesený palivový filtr propouští méně paliva a začne se připomínat problémy s motorem – hlavně zvýšenou spotřebou paliva a nedostatečným výkonem. Objevuje se i škubání automobilu při jízdě do kopce či velmi pomalá akcelerace. Můžete si také všimnout změny zvuku motoru, která naznačuje jeho nepravidelný chod. Dalším signálem je zhasínání motoru při rozjezdu, to když zanesený filtr nepropouští dostatek paliva.

Dlouhodobé neřešení problému pak může vyústit v poškození vstřikování a nákladnou opravu motoru. Výměna palivového filtru přitom není nijak složitá ani finančně náročná (vyjde vás na cca 300–1000 Kč). Na Aukru navíc můžete palivové filtry koupit ještě výhodněji.

Chcete-li se vyhnout velkému množství nečistot v palivu, vyvarujte se jízdy s téměř prázdnou nádrží. Na dně palivové nádrže se totiž drží částečky příměsi a navíc tam kondenzuje voda, která palivovému systému škodí. U náchylnějších, dieselových motorů byste měli v zimě tankovat naftu s vhodnými aditivy, díky kterým palivo tolik nekrystalizuje.

Jak často měnit palivový filtr?

U motorů na benzín stačí, když budete palivový filtr měnit každých 5–6 let, u těch dieselových pak každé 2 roky. Někteří obezřetní automechanici však doporučují výměnu každý rok. Hodně také záleží na typu a čistotě paliva a na ročním počtu ujetých kilometrů. Čím více jezdíte, tím častěji byste měli palivový filtr měnit. Kdy měnit palivový filtr, vám nejpřesněji poví váš automechanik, který zná vaše vozidlo, styl jízdy i technické aspekty.

Foto: Andrea Piacquadio, Pexels

Jak vyměnit palivový filtr

Při výměně palivového filtru si dejte pozor hlavně na předcházející uvolnění tlaku (hlavně u aut s vysokotlakým systémem). Stačí, když před výměnou odstraníte pojistku na palivovém čerpadle.

Při umisťování nového filtru se ujistěte, že máte součástku ve správné poloze – „IN“ označuje místo pro vstup paliva do filtru, „OUT“ pro výstup paliva z filtru do motoru. Vstup se připojuje k palivové soustavě vedoucí ze zadní části vozu, výstup na palivové potrubí k motoru. Nový filtr vám pak poskytne dokonalou ochranu motoru před nečistotami a zajistí jeho bezproblémový chod.

1 Hvězda2 Hvězdy3 Hvězdy4 Hvězdy5 Hvězd (3 hlasů, průměr: 5,00 z celkem 5 hlasů)
Loading...