Filtry do auta: Jaký je mezi nimi rozdíl?

Pravidelná výměna filtrů patří k základní, avšak často opomíjené údržbě vozidla. Filtry přitom představují důležité orgány každého auta, které chrání klíčové části motoru i kabinu řidiče. Přečtěte si, čím se mezi sebou jednotlivé komponenty liší a jak často je měnit.

Olejový filtr

Olejový filtr odstraňuje drobné nečistoty v motorovém oleji, čistí motor od prachu i sazí, zároveň také snižuje hlučnost motoru. Pokud je tento filtr zanesený, motor se špatně promazává, dře a může tak dojít i k jeho trvalému poškození. Olejový filtr proto vyměňujte minimálně každý rok současně s olejem, tedy po 10 000 až 15 000 najetých kilometrech. Spolehlivost a životnost motoru úzce souvisí s kvalitou filtru i samotného oleje. Před zakoupením tohoto komponentu si vždy pečlivě přečtěte technické specifikace svého vozidla, ani ten nejkvalitnější filtr totiž nebude fungovat na 100 % v nevhodných podmínkách.

TIP: Všechny filtry do osobních aut pořídíte i na Aukru – v nabídce tady najdete sety i samostatné komponenty.

Palivový filtr

Hlavním úkolem palivového filtru v motoru je zamezit průniku nečistot a škodlivých usazenin z nafty či benzínu do motoru. Kvalitní a čisté palivo je totiž základním předpokladem dobré jízdy. Kondici palivového filtru je důležité hlídat hlavně u naftových motorů, kde by nečistoty v palivu mohly vést k ucpání, nebo dokonce úplnému selhání vstřikovacího systému. U benzínových motorů stačí palivový filtr vyměnit jednou za 5 až 6 let, kdežto u těch naftových ideálně každé dva roky.

TIP: Jak poznat, že je nejvyšší čas na výměnu palivového filtru? Auto má zvýšenou spotřebu paliva nebo slabý výkon při jízdě do kopce.

Juergen_G, Pixabay.com

Vzduchový filtr

Aby motor pracoval tak, jak má, musí mít dostatečný přísun čerstvého vzduchu. Nový vzduchový filtr stojí pár korun, jeho stav ale výrazně ovlivňuje výkon a spotřebu vozidla na silnici. Atmosférickým motorům stačí vzduchový filtr vyměnit přibližně po každých 35 000 ujetých kilometrech, turbo motorům pak ideálně po 20 000 kilometrech. Většina aut má pod kapotou vzduchový filtr z papíru, který sice spolehlivě zachytává nečistoty, avšak má krátkou životnost. Naproti tomu bavlněný typ filtru má lepší propustnost i životnost, přitom za něj připlatíte jen pár korun.

Kabinový filtr

Kabinový filtr se nestará o motor, nýbrž o kvalitu vzduchu v kabině řidiče. Zachycuje pyl, prach, písek i škodlivé látky z výfukových plynů. Filtr sice stačí vyměnit jednou za rok, přesto mnoho motoristů tento komponent zcela opomíjí. Mezi prvotní signály zaneseného kabinového filtru patří hlavně zápach a nadměrné zamlžování oken v interiéru auta. Pokud patříte mezi silné alergiky, sáhněte po kabinovém filtru s aktivním uhlím.

Odkládání a zanedbávání výměny jednotlivých filtrů je častým nešvarem mnoha řidičů, zbytečně to ale zkracuje životnost jejich auta. Většina automobilových výrobců tyto komponenty instaluje na snadno dostupná místa pod kapotou, pokud tak autům alespoň trochu rozumíte, s trochou šikovnosti si je zvládnete vyměnit sami. Výjimkou je pouze filtr pevných částic, který je nezbytnou součástí výfukového systému všech dieselových vozidel vyrobených po roce 2009.

1 Hvězda2 Hvězdy3 Hvězdy4 Hvězdy5 Hvězd (8 hlasů, průměr: 4,25 z celkem 5 hlasů)
Loading...