Mixér vs odšťavňovač: souboj na ostří nože

Často se mě kamarádky a klientky ptají, zda si pořídit odšťavňovač či smoothiemaker, nebo zda stejnou službu vykoná i mixér. Odpověď není jednoznačná, poněvadž záleží na očekáváních, která od výrobku máte, ale hlavně také na tom, co vás přimělo o koupi uvažovat.

Většina ví, že z odšťavňovače vyteče čistá ovocná/zeleninová šťáva (tzv. fresh) a dužnina plná vlákniny je odpadem. Kdežto do mixéru či mašinky na smoothie (lidově koktejly) přidáváme krom surovin i vodu a výsledkem je tekutina krémovější a bohatší na vlákninu. Ne všichni však mají úplně jasno v tom, co je pro organizmus prospěšnější.

Pojďme se podívat na všeobecné výhody i nevýhody blíže.

ODŠŤAVŇOVAČE

odstavnovace_velky_vyber_na_aukro

Nejprodávanější na Aukru Clatronic AE 3532  |  střední třída  |  od 4 000,- a dražší

Výhody odšťavování

- šťáva z odšťavňovače je velmi lehce stravitelná a téměř ihned doplní tělu potřebnou energii,

- skvělé při získávání zeleninových šťáv, které jsou mnohem prospěšnější než šťávy ovocné,

- vhodné pro osoby se sníženou schopností střebávání vlákniny či při detoxikačních kúrách,

- mnohem řidší konzistence než smoothie.

Nevýhody odšťavování

- díky vysokému obsahu fruktózy (pokud máme ve směsi především jen ovoce) rapidně stoupne hladina cukru v krvi, což může mít za následek nepříznivé výkyvy nálad, opětovnou ztrátu energie atd.,

- chybějící vláknina způsobuje, že nápoj nezasytí a brzy přijde hlad,

- náročnější na čištění a úklid po odšťavňování.

Pokud máte pocit, že čerstvé šťávy jsou to pravé ořechové pro vás, tak bych se ohlížela především po šnekovém odšťavňovači, který umí lisování za studena na místo odstředivého. Ve šnekovém odšťavňovači se šťáva vymačkává při nízkých otáčkách. Díky této technologii zůstává ve šťávě mnohem více fytonutrientů, které běžně ovoce a zelenina obsahuje, a které chrání naše tělo před onemocněním.

MIXÉRY A DRTIČE LEDU

mixery_velky_vyber_na_aukro

Nejprodávanější na Aukru Clatronic UM 3284  |  střední třída  | od 3 000,- a dražší

Výhody mixování

- díky vláknině, která ve smoothie zůstane, dochází ke vstřebávání živin postupně a pocit sytosti trvá déle,

- rovněž glykemický index, čili hladina cukru v krvi, je následně díky přítomnosti nižší (čili lepší) než u čerstvých šťáv,

- k ovocné či zeleninové složce můžete přidávat krom vody i mléko, jogurt, semínka, ořechy, vločky, avokádo, banán a další jiné ingredience, které váš koktejl obohatí,

- smoothie je ideálním řešením svačiny,

- nic nevyhazujete a spotřebujete beze zbytku vše, co do mixeru hodíte,

- vhodné při rekonvalescenci (např. po zákrocích v dutině ústní či v případech, kdy musíte užívat tekutou stravu),

- naplnit jednu sklenici smoothie je zpravidla mnohem méně nákladnější než naplnit tutéž sklenici čerstvou šťávou, 🙂

- snadnější na čištění – nádobu mixeru či smoothiemakeru pouze vymyjete.

Nevýhody mixování

- žádnou jsem nenašla. 🙂

Je-li právě smoothie tím, po čem vaše duše/tělo/žaludek volá, tak se můžete rozhodovat mezi klasickým mixerem a speciálním smoothiemakerem. Já osobně si vystačím s mixerem. Mám multifunkční mixér, ve kterém se dá i vařit, mlít ořechy, připravovat těsto atd. Na nejvyšší rychlosti, čili při 10 000 otáčkách, si můžu připravit nejen lahodné smoothie, ale třeba také frapé z ledových kostek. Kdo si však potrpí na ultra jemné a krémové smoothie, nechť se poohlédne po speciálních přístrojích, které mají 20 000 otáček a více.

Pár dobrých rad na závěr

  • Každou čerstvou šťávu či smoothie bychom měli do 15 minut vypít, později se z nápoje vytratí téměř vše, kvůli čemu si tyto dobrůtky připravujeme.
  • Zeleninu s vyšším obsahem škrobu (např. červená řepa, mrkev, brokolice atd.) není radno kombinovat s ovocem. Tedy krom jablka. Kombinací ovoce se škrobovitou zeleninou totiž často dochází ve střevech ke kvašení a následné plynatosti.
  • A hlavně – nezapomínejme, že nám byly dány zuby, abychom stravu mohli dobře kousat. Konzumací šťáv a tekuté stravy se ochuzujeme o zcela zásadní proces. Trávení sacharidů totiž započíná již v ústech, kdy se díky slinám, které se tvoří při žvýkání, uvolňuje enzym ptyalin. Nezbytný při štěpení složitějších sacharidů (které mohou obsahovat některé koktejly) na jednodušší. Ovocné šťávy i koktejly by tudíž neměly nahrazovat plnohodnotná jídla a náš jídelníček by spíš měly jen zpestřovat.

Tak a teď už jen hodně zdaru při výběru toho správného pomocníka pro vás! 🙂

1 Hvězda2 Hvězdy3 Hvězdy4 Hvězdy5 Hvězd (5 hlasů, průměr: 3,80 z celkem 5 hlasů)
Loading...