Všechno
Jaká je historie veletrhu Sběratel a jaké byly jeho počátky?
Stručně řečeno vypadá historie a současnost zhruba takto: veletrh Sběratel se letos koná po devatenácté, veletrh Investor po šesté. Oba probíhají ve stejném termínu, vždy počátkem září (letos 8. – 10.) na výstavišti v Letňanech. Účastní se jich přes 250 vystavovatelů z 35 zemí a návštěvnost se každý rok pohybuje kolem 12 000 lidí. Sběratele založil otec, který dobře znal podobný koncept veletrhů ze zahraničí a toužil vytvořit podobnou akci také u nás. To se mu povedlo a Sběratel je dnes kvalitou i velikostí srovnatelný s podobnými akcemi v západní Evropě. Organizaci pak postupně předal mě a bratrovi.
Na co se mohou návštěvníci letos těšit?
Na veletrhu najdou poštovní známky, mince, zlato, drahé kameny, bankovky, cenné papíry, ale i staré pohlednice nebo vintage reklamy. Jedná se největší akci svého druhu ve střední a východní Evropě. Veletrhy každý rok provází také odborná konference Trading Expo & Alternativní investice, kde si je možné přijít poslechnout odborníky na investice do zlata, stříbra, diamantů, starožitností, poštovních známek nebo třeba automobilových veteránů. Kompletní doprovodný program a zajímavé novinky najdou návštěvníci na webu www.sberatel.info.
Letošní Sběratel se ale věnuje i oblasti, která je dnes opravdu v kursu, ale s tradiční nomenklaturou veletrhu moc nesouvisí. Jednoznačnou raketou na sběratelském nebi jsou totiž dnes určitě vinylové desky a hi–fi technika, jež s nimi souvisí. My se snažíme dlouhodobě návštěvnickou strukturu veletrhu omladit a tohle je jedna z cest. Připravili jsme proto pro letošní rok speciální výstavu Vinyl & Stereo Expo, na které budou k vidění opravdové rarity z historie Gramofonových závodů (dnes GZ Media) v Loděnici, zajímavosti ze sbírek Muzea populární hudby a další věci tematicky navázané na sbírání gramodesek. Současně bude v sobotu 10. 9. vinylové desky a hi–fi techniku nabízet několik prodejců. K Vinyl & Stereo Expo vydá Česká pošta také zajímavou dopisnici s motivem retro juke boxu, prostřednictvím které může odesilatel poslat adresátovi svou oblíbenou písničku.
Jaký je průměrný návštěvník veletrhu?
Jak řekl slavný spisovatel, filozof a především sběratel J. W. Goethe: „Sběratelé jsou šťastní lidé“. Takže možná trochu podivíni, ale určitě lidé, kteří se věnují v životě něčemu, co jim přináší radost kontinuálně po celý život. A navíc mají ještě velmi slušnou šanci, pokud sbírají „ty správné věci“, finančně zajistit své potomky. Zpočátku na veletrhu převažovali „tradiční“ sběratelé, kteří si chodili doplňovat své sbírky. Ti zůstali, ale v posledních pěti šesti letech k nim přibyla velká skupina lidí mezi 30 – 50 lety, která zde hledá možnost jak diverzifikovat své finanční portfolio v nejisté době. A hledají něco, co je obchodovatelné globálně, prověřené časem a dá se to velmi snadno přemisťovat. A to přesně známky, mince a drahé kameny jsou. Druhá věc je, že už často vydělali dost peněz, nakoupili auta a nemovitosti a teď hledají něco, čemu by se mohli věnovat dlouhodobě a přinášelo jim to radost. Protože sběratelství je láska i posedlost na celý život.
Je veletrh Sběratel jen pro odbornou veřejnost nebo si tam něco zajímavého najde i laická veřejnost?
Odpověděl bych trochu jinak: Střední a východní Evropa byla vždy velmi silným sběratelským regionem už od dob monarchie. A během let trvání komunismu sbírání jako únik z šedi denní reality ještě posílilo. Mělo ovšem výrazně komunitní a ne investiční charakter. Po revoluci sběratelé sbírali samozřejmě dál, ale na dvacet let vypadla celá jedna generace, která se v té době věnovala budování byznysu nebo kariéry. A ta se teď ke sběratelství vrací, ale přemýšlí o něm už trochu jinak než generace jejich tátů. Chtějí a hlavně mají peníze na to, aby vybudovali sbírku, která bude mít nejen sběratelskou, ale i investiční hodnotu. Často ale nevědí, kde a jak začít. A právě pro ně je ideální veletrh, který na rozdíl od anonymního internetu umožňuje porovnat nabídku různých firem na jednom místě, posoudit jak moc sympatičtí a seriózní jsou jejich zástupci a hlavně si zboží osobně „osahat“. Což je u sběratelských komodit, kde stav určuje hodnotu věci, velmi podstatná věc.
O co mají návštěvníci veletrhu obecně největší zájem?
Z nomenklatur je nejsilnější filatelie a numismatika, ale velký zájem je také o pohlednice a v posledních letech také o cenné papíry, tedy různé historické akcie a certifikáty. A velmi populární je již tradičně možnost nechat si ocenit vlastní donesené sbírky. I letos budou k dispozici experti ze Svazu českých filatelistů, České numismatické společnosti nebo Puncovního úřadu, kteří návštěvníkům ohodnotí jejich donesené sběratelské předměty. Ty pak samozřejmě mohou nabídnout k odkupu některému z desítek obchodníků přímo na veletrhu.
Má veletrh přesah i do zahraniční? Jezdí na něj například vystavovatelé nebo návštěvníci z jiných zemí?
Přesah do zahraničí je obrovský. Zahraničních vystavovatelů je téměř 40 % a řadu z nich můžete osobně potkat (a nakoupit u nich) pouze na veletrhu Sběratel. Najdete zde firmy z Německa, Francie, Rakouska, Ruska, Polska, Velké Británie, ale i Číny nebo USA. Z ciziny je také více jak jedna třetina návštěvníků.
Vzpomenete si na nějakou raritu z veletrhu?
Každá sběratelská věc je vlastně rarita a těch atraktivních jsou každý rok na veletrhu desítky. Pomyslné první místo drží Modrý Mauritius ze sbírek anglické královny, který byl vystaven v roce 2008 na výstavě Praga, jež se konala společně s veletrhem Sběratel. Z oblasti numismatiky to pak byla určitě největší evropská mince z ryzího zlata o průměru 37 cm a váze 31,1 kg, což je přesně 1000 uncí. Investiční unikát pojmenovaný „Big Phil“ byl vyražen v Rakouské mincovně v roce 2004. Nominální hodnota Big Phila, tedy hodnota uvedená na minci, je 100 000 Euro, což byla reálná cena zlata v době, kdy byla mince ražena. Ale už v roce vydání mince stála čtyřikrát více, tedy 400 000 Euro.
Na co se na letošním veletrhu těšíte vy osobně?
Každý rok slavíme narozeniny některého našeho oblíbeného herce. Po J. P. Belmondovi, L. de Funésovi a Alainu Delonovi popřejeme k 70. narozeninám herci Sylvesteru Stallonemu. Jen na veletrhu bude k dispozici speciální korespondenční lístek s českým plakátem k filmu Rambo I, který vytvořil výtvarník Jiří Weber a příležitostné razítko s motivem boxera Rockyho.
Věnujete se nebo věnoval jste se sbírání něčeho?
Jako organizátor veletrhu vytváříme firmám a jejich zákazníkům nezávislý prostor, kde se mohou potkat a my se jim to setkání snažíme zpříjemnit různými doprovodnými akcemi. Abychom si tuto nezávislou pozici udrželi, s ničím, čím bychom mohli konkurovat našim vystavovatelům, neobchodujeme. Nevážně řečeno, bylo by to i velké pokušení – ty nejlepší kousky, protože se vyskytují třeba jen v jednom exempláři, se prodají hned první den. A nám už vystavovatelé i se zbožím najíždějí den předem… Takže já osobně sbírám jen pro radost – originální staré reklamy, zajímavé „retro věci“ ze 70. a 80. let a pak vše, co se týká automobilu Citroën DS. To bude designová ikona i za padesát let. A manželku jsem nenásilně přinutil ke sbírání menu ze zajímavých restaurací nebo událostí. Každá návštěva restaurace kdekoliv na světě tak pro nás má další přidanou hodnotu.
Děkujeme za rozhovor.